Great is the meta lakati”: japońskie mitety Masaakis Hasegawa o twórczości




11 lipca na UNIT.City odbyło się spotkanie z Masaaki Khasegawa – artystą, pisarzem, trenerem, mówcą motywacyjnym, konsultantem biznesowym, a nawet zawodnikiem MMA. Żyć tak wieloma życiem w tym samym czasie pomaga mu w kreatywności i twierdzi, że każdy może być kreatywny. Platfor.ma rozmawiał z artystą o tym, co to naprawdę znaczy.

– Jaką kaligrafię robisz?

– Kaligrafia to rodzaj udanej kaligrafii, znanej w tradycyjnym i tradycyjnym hrabstwie miejskim. Chesno kazuchi, nie mam dość zawirowań, jakich ludzi nazivayut tych, chim będę pożyczyć. Dla mnie to ważne, celuję: chcę ci pokazać, ale mogę tworzyć ludzi, którzy są obdarowani skórą, ale ludzie nie.

Niezbyt często tworzyłem posiadłość na Międzynarodowym Uniwersytecie w Madrycie. Sztuczka Tsepelu jest niewielka, 60×60 cm, a hipoteki zażądało 500 studentów, ale zasnęli w Dumie, jeśli cuchnęło kłopotliwym tvirem. Więc otrimav setki rzadkich vidgukiv. Pідсумувавши усі відповіді, stworzyłem 45-metrowy art-ob’ekt, który pokazał nam, jak rozwiązać problemy jednej i tej samej mowy. Mi mozhmo govoriti odnієyu moovoyu chi vikoristovuvati odakovy tehnologii, ale wszystko mi bachimo svit w riznomu. Tsia kolaboratsіya stał się jaskravim tyłek tego, yak mystestvu ruinu cordon i ob’ednuє ludzi.

– Masz projekt artystyczny Art Beyond Borders i Creativida – platformę do przeprowadzania rozmów z różnymi ciekawymi ludźmi. Jaki jest ich cel na świecie, pozornie tak przesycony twórczymi inicjatywami?

– W XXI wieku sztuka istnieje nie tylko w celu wyrażania lub ozdabiania domu, może przyczyniać się do pokoju i odgrywać ważną rolę społeczną – jednoczyć ludzi poza narodowymi, wiekowymi, płciowymi lub językowymi ramami.

Język jest przydatnym, ale nie idealnym narzędziem do komunikowania się i wzajemnego zrozumienia. Tłumaczenie dosłowne nie zawsze dokładnie oddaje treść. Na przykład japońskie haiku – najkrótsza forma poetycka na świecie – traci piękno w tłumaczeniu, ponieważ bardzo trudno jest przekazać oryginalny dźwięk i kontekst. Ponadto język nie może w pełni definiować pojęć takich jak miłość i przyjaźń.

Sztuka może również stać się językiem uniwersalnym, ponieważ jest używana nie przez konstrukcje językowe, ale przez czystą treść. Właśnie dlatego opracowuję projekt Connect People Through Art Beyond Borders, aby połączyć ludzi. Nie ma znaczenia, czy istnieją takie projekty, ale ważne jest, jak się komunikujesz ze światem. Lubię to trochę lepiej.

– Kreatywność to talent, który pochodzi od urodzenia, czy można go nauczyć jak mięśni?

– Wiele osób używa słowa „kreatywność” bez zrozumienia jego znaczenia. Jak określić, co jest kreatywne, a co nie? Wszystko zależy od kontekstu. Wszyscy byli zaskoczeni, gdy stworzyli pierwszego iPhone’a, a dziś najtańszy smartfon na rynku przewyższa go funkcjonalnie.

Kreatywność nie tworzy czegoś pięknego ani oryginalnego, ale sposób w jaki twoja łamigłówka. Możesz twórczo zarabiać pieniądze, uczyć się języków obcych, uprawiać sport lub budować relacje. To wszystko dotyczy procesu, a nie wyniku.

– Walt Disney kiedyś został zwolniony z gazety z powodu braku kreatywności. Jakiej rady możesz udzielić ludziom, którzy myślą, że nic nie zrobią?

– Być kreatywnym to nie talent, ale decyzja, którą akceptujesz. Główne pytanie powinno brzmieć tak: dlaczego mam kreatywność? Wielu twierdzi, że nie wiedzą, czego chcą, ale jest to po prostu niemożliwe. Twój cel nie jest wystarczająco duży. Musisz ustawić się tak ambitnie, że cię przeraża. Kiedy pracujesz nad czymś, czego naprawdę chcesz, kreatywność przychodzi sama. Ale to nie znaczy, że każdy może być Steve’em Jobsem. Nie musisz porównywać się z innymi, tworzyć własnych puzzli.

– Prawdziwa kreatywność jest możliwa tylko w kreatywności lub w biznesie?

– Dla mnie te projekty, które próbują coś zmienić, są kreatywne. Na przykład model biznesowy Spotify jest kreatywny, ponieważ zmienia konsumpcję muzyki. Oryginalną ideą Seana Parkera, pomyślaną dziesiątki lat temu, było to, że użytkownicy umieszczali swoje kolekcje online i wymieniali się nimi. W rzeczywistości wkroczyli w naturalny bieg historii, ponieważ przez wieki ludzie zabijali się nawzajem dla dobra ziemi, pieniędzy, związków. A projekt, interfejsy i doświadczenie korzystania z Spotify służą temu samemu pomysłowi – zmianie zasady własności na zasadzie dostępu.

Moim własnym przykładem jest projekt „Sztuka biblijna”, który łączy w sobie narrację i sztukę. W dzieciństwie rodzice wysłali mnie do chrześcijańskiej szkoły, w której musiałem studiować Biblię. Szczerze mówiąc, nie było to przyjemne doświadczenie, ponieważ opierało się wyłącznie na tekście, a dorastałem z synestezją i mogłem na przykład „zobaczyć” muzykę, więc miałem dużo jaśniejszych wrażeń z kontemplowania dzieł sztuki.

Później, po odwiedzinach w europejskich krajach i muzeach, zdałem sobie sprawę, że większość średniowiecznych arcydzieł to sztuka chrześcijańska, a my musimy poznać Biblię, aby je zrozumieć. Ale wiele prac w muzeach pokazano bez kontekstu. Na przykład w Muzeum Prado eksponowany jest „Ogród Pokojowych Przyjemności” autorstwa Jerome Boscha – jedno z najważniejszych dzieł na świecie, ale jego związek z biblijną historią nie został powiedziany.

W „Biblii sztuki” możesz studiować historię poprzez multisensoryczne doświadczenie: słuchaj chorału gregoriańskiego, czytaj inspirujące cytaty dla każdego arcydzieła i wchodź w interakcję z aplikacją. Jest to inicjatywa społeczna, która nie przynosi pieniędzy, ale oferuje światu alternatywny model edukacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *